Spring til indhold
Loading

Gaming eller gambling

Der er de senere år kommet fokus på computerspil med pengespilselementer, herunder lootboxes og skinbetting. Artiklen her samler blandt andet definitioner, regler og lovgivning om gambling-elementer i gaming. 

En person spiller på sin computer.

Hvad er forskellen på gaming og gambling?

Gambling er betegnelsen for pengespil. Det vil sige spil, hvor spillet handler om at vinde penge. For at der er tale om pengespil, skal tre kriterier være opfyldt.

  1. Der skal være et indskud af økonomisk værdi
  2. Der skal være et element af tilfældighed
  3. Der skal være mulighed for at opnå en gevinst af økonomisk værdi

Gaming er betegnelsen for computerspil – det vil sige, at gaming som udgangspunkt ikke et pengespil. Der kommer dog pengespilselementer ind i mange af computerspillene. Så taler man om, at der er gamblingelementer i gaming. Gamblingelementer kan fx komme ind i computerspillene ved, at man kan købe noget i spillet, som man på forhånd ikke ved hvad er.

I nogle computerspil kan man tage elementer ud af computerspillet og spille om dem på eksterne sider. Så bliver gamingen til gambling.

Hvad er et skin?

I mange computerspil kan man optjene eller købe virtuelle genstande. Det kan være elementer som fx en særlig farve eller udsmykning til et våben eller påklædning til ens figur. Alt dette går under betegnelsen skins.

Skinbetting (skins som indskud uden for computerspillet)

Skins kan bruges på nogle spilsider – altså uden for computerspillet - som indskud eller gevinst. Skinbetting betegner alle former for væddemål, kasinospil og lotterier (spil, hvor tilfældighed indgår), hvor indskuddet og/eller gevinsten er et skin.

Er skinbetting omfattet af spilleloven?

Skinbetting er ikke nødvendigvis omfattet af spilleloven, og kræver derfor ikke nødvendigvis en tilladelse fra Spillemyndigheden.

Det kræver en tilladelse fra Spillemyndigheden at udbyde spil, hvis følgende tre kriterier er opfyldt:

  • Der skal være et indskud (skinnet kan omsættes til økonomiske midler)
  • Der skal være et element af tilfældighed
  • Der skal være mulighed for en gevinst (skinnet kan omsættes til økonomiske midler)

For at være omfattet af den danske spillelov skal spillet enten udbydes eller arrangeres i Danmark. Selvom et spil konkret udbydes fra et andet land, kan det godt falde ind under de danske regler, hvis det tydeligt retter sig mod Danmark.

Et spil anses for at være rettet mod Danmark, hvis ét eller flere af følgende elementer er til stede:

  • Dansk sprog
  • Dansk valuta
  • Betalingskort, som kun virker i Danmark
  • Dansk kundeservice
  • Spiludbud, der i sin sammensætning retter sig direkte mod det danske marked
  • Opkobling via Steam (Digital distributionsplatform for flere computerspil)

Et spil kan også vurderes at rette sig mod det danske marked, hvis der markedsføres direkte mod danske spillere, fx gennem direct mail.

Det er ikke tilladt for spiludbydere at modtage indsatser fra personer under 18 år, når der er tale om et spil, der kræver tilladelse fra Spillemyndigheden. Der er endnu ingen spiludbydere, der har søgt om tilladelse til udbud af skinbetting i Danmark.

Hvad er lootboxes?

En lootbox er en virtuel kasse, pakke eller lignende. Lootboxes er en samlet betegnelse for et element i et computerspil, hvor man igennem tid eller penge får mulighed for at få en tilfældig gevinst. Gevinsterne, som findes i lootboxes, er tilfældige genstande (skins); fx udsmykning til våben eller fiktive guldmønter, der kan bruges i spillet. Gevinsten har ikke nødvendigvis en økonomisk værdi, men kan også have både en lavere eller en højere (relativ)værdi end det beløb, spilleren betalte for den pågældende lootbox.

Gambling-elementer i gaming: Kan du spotte gambling-elementerne i computerspil?

Relateret indhold