Lektion 1
Lektionen dækker emner som pengespil generelt, potentielle konsekvenser af pengespil og støtte til håndtering af problematisk spiladfærd.
Vil du sætte pengespil og spilafhængighed på skoleskemaet, har vi sammensat fire forskellige lektioner med en varighed på ca. 90 minutter til folkeskolens ældste klasser på 7.-10. klassetrin. Formålet med indholdet er både at lade de unge komme til orde med deres egne erfaringer og syn på pengespil og få sat gang i en samtale om, at pengespil kan give problemer. Materialet lægger også op til at undersøge, hvordan og hvor man kan få mere hjælp, hvis spillet begynder at give problemer. Som optakt til lektionen kan du lade eleverne lytte til podcasten "Vi snakker om spillet".
Lektionen dækker emner som pengespil generelt, potentielle konsekvenser af pengespil og støtte til håndtering af problematisk spiladfærd.
Lektionen dækker særligt emner som pengespil generelt og de potentielle konsekvenser af pengespil.
Lektionen sætter fokus på pengespil generelt, negative konsekvenser af pengespil og hvordan man kan formidle konsekvenser af spil til andre unge.
Lektionen giver grundlæggende viden om to begreber fra matematikkens verden: Kombinatorisk sandsynlighed og teoretisk tilbagebetalingsprocent.
Her kan du få god inspiration til, hvordan I kan tale om pengespil på forældremødet.
For at der kan være tale om et pengespil, skal følgende tre krav være opfyldt.
Hvis alle tre krav ikke er opfyldt på samme tid, er der ikke tale om pengespil ifølge spillelovgivningen.
Hvis du er bekymret for dig selv, eller en du kender, kan du ringe til hjælpelinjen StopSpillet på 70 22 28 25. Her kan du få fortrolig rådgivning om ansvarligt spil og spilafhængighed. StopSpillet har også en chat på stopspillet.dk.
Personens adfærd er udtryk for, at han jagter sine tab, da han tror, at han kan vinde de tabte penge tilbage ved at blive ved med at spille. Det bliver som regel brugt det engelske udtryk ”chasing losses”.
”Ingen” er det rette svar. Strategier kan ikke hjælpe dig med at vinde, når du spiller tilfældighedsspil. Over tid vil du derimod altid tabe, da spillene er indrettet så ”huset” er sikker på at tjene penge.
Der er altid 50 pct. sandsynlighed for at få hhv. plat og krone for hver eneste gang man kaster mønten, da hvert enkelt kast er et nyt spil. Sandsynligheden ændrer sig ikke, uanset hvor mange gange mønten kastes.
Aldersgrænsen for at oprette en onlinespilkonto er 18 år.
Det er falsk, at folk selv skal forsøge at fikse deres adfærd, før de beder om hjælp. Det er derimod vigtigt at bede om hjælp så hurtigt som muligt, for at kunne få den rette hjælp i tide.
Det korrekte svar er alle mulighederne: Løgne omkring tid og pengeforbrug på gambling, gambling overtager den tid de ellers brugte på andre aktiviteter og gambling er skadeligt for deres relationer til andre er alle tegn på konsekvenser ved pengespil, der har taget overhånd.
Skinbetting omhandler onlinekasinospil, online væddemål og lotteri, hvor der udelukkende bruges skins som indskud og gevinst. Der er ingen spiludbydere, der har tilladelse til at udbyde skinbetting i Danmark.
Det korrekte svar er 100 kroner. Vinder en spiller på et væddemål, hvor spilleren har spillet 100 kroner til odds 2,00, betyder det, at man får sine penge 2,00 gange igen. Dvs. spilleren får sit indskud på 100 kroner tilbage plus overskuddet på 100 kroner.
Med en registrering i ROFUS udelukker du dig fra at kunne spille hos spiludbydere med dansk spiltilladelse, som enten udbyder onlinekasino, online væddemål, fysisk kasino eller fysiske væddemål. Fysiske væddemål er blevet omfattet af ROFUS fra 1. oktober 2023. Fysiske væddemål er fx når du går ned i en kiosk og spiller på en fodboldkamp.