Spring til indhold
Loading

Undersøgelse: Gaming og gambling blandt børn og unge i Danmark

I 2021 udgav Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE), i samarbejde med Spillemyndigheden, en rapport om børn og unges brug af gaming i hverdagen samt betydningen af gambling-elementer i spillene. Læs om undersøgelsen her.

Close-up af et tastatur og en computermus.

Ung gamer

Jeg synes, at det her med at spille er en fuldstændig fremragende måde at være social på, hvis du for eksempel er introvert.

Rapporten beskæftiger sig med børn og unges sociale liv omkring gaming og indholdet af gambling-relaterede elementer i stadigt flere computerspil.

Undersøgelsen er baseret på interviews med 107 børn og unge i alderen 10 til 19 år og fem unge voksne i alderen 18-29 år, som har oplevet problemer med gaming eller gambling.

Undersøgelsen konkluderede, at gaming bliver betragtet som en vigtig kompetence, der både involverer socialt fællesskab og teknisk kunnen. Børn og unge skaber sociale relationer og netværk gennem online-spil på lige fod med de fællesskaber, der opstår, når man fx går til fodbold.

Undersøgelsen peger dog også på, at gaming kan have negative konsekvenser for hverdagen.

Undersøgelsen kan læses her.

Relateret indhold