Kampagne skal oplyse børn og unge om spilafhængighed
Spillemyndigheden lancerer kampagnen ”Den enarmede tyveknægt” målrettet unge mellem 14-17 år. Med en opmærksomhedsvækkende karakter sættes spot på spilafhængighedens natur gennem en række kampagnefilm og profiler på Instagram og YouTube. Læs mere om baggrunden for kampagnen og karakteren ”Den enarmede tyveknægt”.
Om den enarmede tyveknægt
Kampagnen er bygget op om karakteren ”Den enarmede tyveknægt”, som er en analogi for spilafhængighed. Kantet og opsigtsvækkende sprog skal fange de unges opmærksomhed og gennem en række videoer og andet visuelt indhold, lærer målgruppen om spilafhængighedens natur og hvilke konsekvenser, den kan have.
Vi møder for eksempel den enarmede i hans lejlighed, hvor han introducerer sig selv, og fortæller hvem han er. ”Jeg hvisker børn i ørene”, siger han, og forklarer, hvordan han lokker dem til at spille. Vi er med ham, når han ringer til ”Lucas” og ”Filippa” for at få dem til at spille på kampe og vælge pengespil frem for venner og fællesskab.
Kampagnen udrulles via både YouTube og Instagram, da det er på disse kanaler, at målgruppen befinder sig. Indholdet deles desuden af en række influencere.
Få mere viden
Dyk ned i kampagneprofilerne her og gå på opdagelse i Den enarmede tyveknægts univers:
Besøg den enarmede tyveknægts Instagramprofil
Besøg den enarmede tyveknægts YouTubekanal
Baggrund for indsatsen
Baggrunden for kampagnen er en politisk aftale fra juni 2022, hvor der samlet set blev afsat 30 mio. kr. (10 mio. kr. årligt) til indsatsen mod spilafhængighed i perioden 2023-2025. Aftalen hedder Nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige, og i foråret 2023 blev det politisk besluttet, at to af initiativerne i indsatsen skulle være en landsdækkende informationskampagne og udvikling af en digital vidensplatform om pengespil og spilafhængighed.
Den landsdækkende informationskampagne er udarbejdet med konceptet om ”Den enarmede tyveknægt” for at ramme særligt de unge i alderen 14-17 år. Vidensplatformen styrpåspillet.dk er målrettet forældre og fagpersoner.
Hvor vidensplatformen skal give dybere forståelse og indsigt i spilafhængighed, fokuserer kampagneindsatsen derimod på at starte en samtale om spilafhængighed blandt de unge selv. Det er en svær målgruppe at nå og få i tale, og derfor er kampagnens koncept også opmærksomhedsskabende og udviklet på målgruppens præmisser.