Loading
Fra gaming til gambling
Gaming er en fast del af mange børn og unges hverdag. Det er en social aktivitet, hvor man spiller sammen – ofte online – og deler oplevelser, ligesom man gør i andre fritidsfællesskaber som fx fodbold eller spejder. Mange har også erfaring med at bruge penge på forskelligt indhold i computerspil.

Hvornår er der tale om gambling?
Et spil betragtes som gambling (pengespil), hvis disse tre kriterier er opfyldt:
- Der er et indskud af økonomisk værdi.
- Der er et element af tilfældighed.
- Der er mulighed for at vinde noget af økonomisk værdi.
Hvis alle tre er til stede, er det omfattet af spillelovgivningen – og det er ikke tilladt for børn og unge under 18 år.
Når computerspil minder om gambling
I dag indeholder flere computerspil elementer, som er lånt fra kasinoernes verden. På den måde kommer børn og unge i kontakt med gambling, før de har en alder, hvor de kan gennemskue, at indholdet bruger designet til at få dem til at købe ting i spillene.
Det gælder især, når spil indeholder:
- Mikrotransaktioner – som er små betalinger i spillet, der kan virke ubetydelige, men som hurtigt kan løbe op til store beløb.
- Lootboxes – der er en slagsdigitale lykkeposer, hvor man betaler for at få en tilfældig belønning, som kan være meget værdifuld i spillet, uden at vide, hvad man får.
- Skins og skinbetting – kosmetiske genstande, der kan købes eller vindes, og i nogle tilfælde bruges som indsats i spil, der fungerer som onlinekasinoer.
Børn og unge kan altså blive eksponeret for gambling-lignende mekanismer, selvom de spiller computerspil, der ikke er klassificeret som gambling, også før de bliver 18 år, som er aldersgrænsen for de regulerede pengespil i Danmark.
Hvorfor er det et problem?
Børn og unge har ikke forudsætninger for at kunne gennemskue og vurdere konsekvenserne af deres køb i spil. Det kan føre til, at de bruger flere penge, end de har råd til – eller føler sig presset til at købe noget for at være en del af fællesskabet.
Særligt det sociale aspekt spiller en rolle. Det at åbne en lootbox eller købe skins sammen med vennerne kan være en vigtig del af fællesskabet. Men det kan også skabe et forventningspres, hvor man føler sig presset til at bruge penge for at være med. Penge, man måske ikke har.
Hvornår er der noget på spil?
En lootbox er en virtuel kasse, pakke eller lignende. Lootboxes er en samlet betegnelse for et element i et computerspil, hvor man gennem tid eller penge får mulighed for at få en tilfældig gevinst. Gevinsterne, som findes i lootboxes, er tilfældige genstande, fx udsmykning til våben eller fiktive guldmønter, der kan bruges i spillet. Gevinsten har ikke nødvendigvis en økonomisk værdi, men kan også have både en lavere eller en højere (relativ)værdi end det beløb, spilleren betalte for den pågældende lootbox.
På streamingplatforme som Twitch, YouTube og Kick findes streamere, der filmer sig selv, mens de spiller pengespil.
Det at streame, at man spiller pengespil, er i sig selv ikke ulovligt, men det er ikke tilladt at målrette markedsføring mod børn og unge under 18 år, da de aldersgrænsen for de fleste pengespil er 18 år. Det er heller ikke tilladt at reklamere for spiludbydere uden tilladelse i Danmark. Hvis man markedsfører spil i strid med spilleloven, kan man ende med at få en bøde.
Social casino games er kasinospil uden indsats. Det betyder, at man kan spille på spilleautomater og andre traditionelle kasinospil, typisk for en virtuel valuta, som man optjener i spillene. Social casino games arrangerer ofte turneringer, og er ofte forbundet med interaktion mellem spillerne. Det er gratis at spille, og hos nogle udbydere kan man vinde mindre, ofte fysiske præmier.
Da social casino games er gratis, er det ikke omfattet af spillelovens krav om tilladelse, fordi der ikke er noget økonomisk indskud. Der stilles derfor ikke de samme krav som til traditionelle spiludbydere. Social casino games kan give spillerne et fejlagtigt indtryk af, at de kan træne deres færdigheder, som giver dem en fordel, som hvis de spillede traditionelle kasinospil, som kræver indskud af penge.
E-sport er en sportsgren, hvor man spiller computerspil på turneringsbasis på samme måde, som når man spiller fodbold eller tennis. Børn og unge kan dyrke e-sport i foreningsregi enten som en integreret del af idrætsforeningerne eller i selvstændige foreninger.
Når man spiller pengespil på e-sport, indgår man væddemål på e-sportskampe, hvilket svarer til væddemål på øvrige sportsgrene. Man skal være 18 år for at indgå væddemål i Danmark, og det er derfor ikke lovligt at indgå væddemål på e-sportskampe, hvis man er under 18 år.
Mange computerspil bruger deres egen virtuelle valuta, fx diamanter eller coins. Den virtuelle valuta kan fx optjenes eller købes og oftest i pakker, fx køb af 1.000 coins for 299 kr. Den virtuelle valuta bruges til at købe ting for i spillet. Der kan være tale om almindelige køb (oftest de såkaldte mikrotransaktioner), hvor man køber en konkret ting, fx ekstra liv, men der kan også være tale om køb af fx lootboxes.
Det kan være svært at holde styr på, hvad de enkelte ting koster, og hvor mange penge man bruger i spillet, når der betales med virtuel valuta. Man kan derfor hurtigt komme til at bruge flere penge i computerspillet, end man havde lyst til.
Hvad kan voksne gøre?
En undersøgelse fra Spillemyndigheden har vist, at børn og unge selv ønsker sig voksne, der interesserer sig for, hvad de spiller og hvad spillene går ud på. Man behøver som voksen ikke selv at være gamer, men du kan fx prøve at:
- Få barnet til at vise dig de spil, som det er glad for og spiller med sine kammerater.
- Spørge ind til, om dit barn bruger penge i spil, og hvad de bliver brugt på.
- Undersøge, om der er indhold i spillet, der minder om gambling og spørge ind til, om dit barn nogle gange får lyst til at bruge flere penge end det havde planlagt?
Kan du finde gamblingelementerne i computerspil? Tag testen med dit barn.
Hvad er virtuel valuta?
1/5Virtuel valuta dækker over ”penge”, der bliver brugt i et computerspil, som kun kan tjenes og bruges i selve computerspillet.
Der kan være flere forskellige valutaer ad gangen, som har forskellig værdi. Fx diamanter, guldmønter mv. Dette kan gøre det svært at gennemskue værdien af virtuel valuta.
Hvad er en lootbox?
2/5En lootbox er en form for digital lykkepose: En beholder, som indeholder tilfældigt afgjorte genstande. De varierer meget i forhold til hvordan de kan opnås, hvad deres indhold er og hvordan de vises i spillet – men det er dog altid bundet op på tilfældighed.
Hvad er et skin?
3/5Et skin er en kosmetisk genstand, der udelukkende ændrer udseendet på spilleren eller på en genstand i computerspillet. Skins kan fx opnås i lootboxes eller ved køb.
Kan skins sælges?
4/5Der er vidt forskelligt om skins kan sælges eller ej. Nogle kan, andre kan ikke. Det afhænger fuldstændigt af hvordan det givne computerspil er bygget op, og det behøver ikke engang være konsistent for det givne spil.
Skinbetting er en speciel type af:
5/5Skinbetting omhandler onlinekasinospil, online væddemål og lotteri, hvor der bruges skins som indskud og gevinst. Der er ingen spiludbydere, der har tilladelse til at udbyde skinbetting i Danmark.
Du fik 0 af 5 rigtige.
Det kan være svært at gennemskue, hvornår der er tale om gambling-elementer i spil. Det er altid vigtigt at danne sig et overblik over, hvornår man bruger penge, hvad man bruger dem på, og om der er alternative måder at opnå det givne mål. Det er også vigtigt at afgøre med sig selv, om man virkelig har brug for den givne genstand – præcis som med alt andet forbrug.



