Spring til indhold
Loading

Spillenes design kan påvirke adfærd

Alle former for pengespil indeholder et element af risiko. Både risikoen for at tabe penge, men også for at få problemer med at kontrollere spillet. De spil, der er forbundet med størst risiko, er hurtige og kontinuerlige spil.

Modellen viser en graf over, hvordan forskellige spil har forskellige risici. Lavest er Lotto, hvor væddemål - også kaldet betting - er i midten, og de spil med højest risiko er spilleautomater, kasino, onlinespil og live væddemål.

Hvad gør nogle spil mere risikable?

Nogle spil er designet på en måde, som gør dem særligt risikable, fx de ’hurtige’ og de ’kontinuerlige spil’.

De hurtige spil er kendetegnet ved, at der er kort tid mellem indsats og resultat, og ved muligheden for at kunne lave flere indsatser på samme tid, fx ved at oddse.

I kontinuerlige spil, som fx kasinospil, spilleautomater eller roulette, kan man let fortsætte sit spil uden, at det bliver afbrudt, og det er let at skifte til et andet spil.

Lettilgængelige spil gør det sværere at begrænse spillet, da smartphones og internetadgang gør pengespil tilgængelige overalt og hele tiden. Den lette adgang gør det sværere at begrænse spillet - især for børn og unge, som er særligt sårbare over for spil med komplekse og uigennemskuelige designs.

En høj hastighed og mange spil på samme tid eller efter hinanden påvirker hjernen med et øjeblikkeligt ’sus’, som giver lyst til at gentage spillet. Det er en kombination, som mange onlinespil, kasinospil og væddemålstyper benytter sig af. De hurtige og kontinuerlige spil gør det også svært at bevare overblikket over balancen mellem pengeforbrug, indskud og tab, og kan gøre det svært at bevare tidsfornemmelsen. Derfor er de særligt risikofyldte.

I den anden ende af spektret er fx lotto, hvor man nogle gange må vente flere dage før resultatet af spillet afgøres, eller hvis man spiller væddemål om noget, som først afgøres langt ude i fremtiden.

Tilfældighedsspil og kombinationsspil

Inden for pengespil skelner man mellem de såkaldte tilfældighedsspil og kombinationsspil.
Spilleautomater, roulette og skrabelodder er eksempler på rene tilfældighedsspil. Det vil sige, at det er helt tilfældigt, om man vinder eller ej, og man har ingen mulighed for at påvirke ens chance for at vinde.
Poker og sportsbetting er eksempler på kombinationsspil, hvor tilfældighed kombineres med færdigheder og viden. I disse spil kan man have nogle færdigheder eller en viden, som gør, at man kan have en vis indvirkning på udfaldet af spillet. Fx kan man have en stor viden om fodbold, og træne strategier og færdigheder i poker, men det er stadig tilfældigt, hvad det næste kort man trækker er, ligesom det er umuligt at forudse, hvordan detaljerne i en sportskamp falder ud.

Med mulighed for at spille online på telefoner og andre platforme, er spillene tilgængelige overalt hele døgnet. At have så let adgang til spil kan være med til at gøre det endnu sværere at kontrollere og begrænse spillet.

I Danmark er der en aldersgrænse på 18 år på langt de fleste pengespil. Børn og unge er særligt sårbare overfor spillenes uigennemskuelige designs. Ved at tale om spillenes opbygning og deres risici, kan man være med til at forebygge, at de unge får spilproblemer.